3210
دکتر خزعلی در جمع بانوان دانشگاه رازی:

برنامه‌ "سند تحول" برای حمایت از بانوان تنظیم شده است

نشست بانوان دانشگاهی با دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در دانشگاه رازی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، امروز پنجشنبه 23 تیرماه 1401 همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری و هیأت دولت به استان کرمانشاه، نشست جمعی از بانوان دانشگاهی با دکتر انسیه خزعلی، معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

دکتر خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بدو ورود به دانشگاه رازی با همراهی مسئولان، در یادمان شهدای گمنام دانشگاه حضور یافت و با قرائت فاتحه و نثار گل به روح مطهر شهدای والامقام ادای احترام کرد.

در ادامه نشستی با حضور جمعی از بانوان دانشگاهی در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، دکتر ندرلو مشاور سرپرست دانشگاه رازی در امور زنان و خانواده، در سخنانی ضمن خیرمقدم به دکتر خزعلی و هیأت همراه ایشان به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و مشکلات بانوان شاغل در دانشگاه پرداخت.

در ادامه برخی از بانوان حاضر، مطالبات و دغدغه‌های بانوان شاغل در بخش‌های مختلف دانشگاهی را مطرح کردند.

برقراری عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان، تشکیل اتاق‌های فکر در دستگاه‌های اجرایی با هدف تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه، توجه به بانوان آسیب‌دیده و سرپرست خانوار، توجه به عفاف و حجاب بانوان، پیشنهاد اجرای طرح پالایش سلامت روان خانواده‌ها با هدف بهبود مشکلات فرهنگی جامعه، به کارگیری بانوان توانمند در عرصه‌های مدیریتی، رسیدگی به مشکلات سراهای دانشجویی دختران، اختصاص بودجه برای  رسیدگی به امور دینی و مذهبی در خوابگاه‌‍ها با هدف کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی، تأسیس مهدکودک در دانشگاه برای حمایت از بانوان شاغل، کمک به احداث سراهای دانشجویی ویژه متاهلین از مهمترین موضوعات مطروحه بود.

دکتر ندرلو مشاور سرپرست دانشگاه در امور بانوان بعد از خیر مقدم به دکتر خزعلی معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و هیأت همراه، از حضور و توجه ایشان به دانشگاه رازی قدردانی کرد و با تبریک دهه امامت و ولایت به بیان دغدغه‌ها و مطالبات بانوان دانشگاهی پرداخت.
دکتر ندرلو محور سخنان خود را به شرح ذیل ارائه کرد:

۱) رسیدگی به وضعیت پوشش، حجاب و عفاف دانشجویان، توجه به یک عامل فرعی و مشکوک عدم وجود مانتوی مناسب در سطح شهر‌ها و ضرورت تولید پوشاک و مانتو‌های مناسب در سطح کشور و جلوگیری از ورود مانتو‌های خارجی و پوشاک نامناسب دغدغه بانوان مسلمان ایرانی است.
۲) در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قوانین خوبی هر چند ناکافی نوشته شده و به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است، اما برای اجرای آن در دانشگاه‌ها نیاز به ابلاغ جداگانه آن از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که سبب ایجاد یک شکاف در مرحله اجرا می‌شود.
۳) در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ کلنگ احداث دو پروژه خوابگاه متاهلین با ظرفیت ۳۱۲ واحد در ۶ بلوک در دو پردیس طاق بستان و کشاورزی و منابع طبیعی با حضور جمعی از مسئولین صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف زده شد. طبق ماده ۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اختصاص ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها برای احداث خوابگاه متاهیلن لحاظ شده، اما کافی نبوده و نیازمند حمایت بیشتر است.
۴) اختصاص اعتبار ویژه برای ایجاد مهد کودک در دانشگاه‌ها که خواسته تمام بانوان دانشگاهی است.
۵) بهره‌مندی از تمام حقوق و مزایا در طی ۹ ماه مرخصی زایمان برای بانوان شاغل در دانشگاه که سهم سه ماهه دانشگاه از طرف دانشگاه پرداخت می‌شود، اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی از پرداخت ۶ ماهه آن سر باز زده و موکول به مطالبه از دیوان عدالت اداری نموده و موجب انصراف بانوان از مرخصی زایمان می‌شود.
۶) رسیدگی به وضعیت اعضای هیات علمی پژوهشی علی الخصوص بانوان که با لزوم کسب امتیاز پژوهشی ۲۵ برای اخذ پایه سالیانه که در زمان ریاست پیشین دانشگاه در سطح دانشگاه به تصویب رسیده است، شرایط را برای فرزندآوری و حتی ازدواج با مشکل مواجه کرده است.
۷) کاهش ساعت کاری بانوان کارمند دانشگاهی که فرزند زیر ۶ سال دارند و اجرای کامل آن.
۸) امور بانوان در تمام سازمان‌ها و ادارات چارت مشخصی و نیروی انسانی داشته باشد.

دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان این نشست، پس از استماع مطالبات و دغدغه‌های بانوان دانشگاهی در سخنانی اظهار داشت: برنامه دولت محترم این است که موضوعات و دغدغه‌‍های مردم را به طور مستقیم دریافت کند و موارد را پیگیری نماید. دولت به هیچ عنوان موردی را به افراد دیکته نخواهد کرد. 

دکتر خزعلی با بیان اینکه برنامه‌های دولت از طریق نمایندگان مردم تهیه شده است، گفت: در ارتباط با امور بانوان، برنامه‌هایی با عنوان "سند تحول" تنظیم شده است که شامل مواردی از قبیل سلامت بانوان، درمان اعتیاد، کاهش آسیب‌ها، احداث مجموعه‌های ورزشی، درمان ناباروری، اشتغال به کشاورزی، حوزه علمیه مربوط به خواهران و... می‌باشد.

در ادامه، دکتر خزعلی در تایید موضوعات مطرح شده توسط بانوان دانشگاه رازی گفت: به‌طور خاص خانواده‌محور بودن یکی از مباحثی است که امروزه با خطر مواجه شده است. از آنجایی که زن در خانواده نقش محوری را دارد، باید مشکلات بانوان را در زمینه‌های مختلف حل کنیم تا بتوانیم مشکلات فرهنگی را از میان برداریم، لذا برای دستیابی به این مهم، لازم است مردم در موارد مختلف مشارکت کنند.

وی تأکید کرد: یکی برنامه‌های دولت برای رفع گسست‌هایی که امروزه در نهاد خانواده وجود دارد؛ اجرای طرح‌هایی ۳ ساله است که برای زوجین در نظر گرفته شده است.

دکتر خزعلی ضمن اعلام حمایت دولت از فعالیت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی زنان تأکید کرد: دولت از بانوان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار حمایت ویژه‌ای به عمل خواهد آورد.

وی ضمن تحسین اقدام دانشگاه رازی برای احداث خوابگاه متأهلین ویژه دانشجویان در راستای حمایت از خانواده و اهمیت فرزندآوری، حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای عملیاتی نمودن این طرح را اعلام کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پیرامون پیشنهاد راه‌اندازی مرکز مطالعات زنان و خانواده در دانشگاه رازی بیان کرد: چنین مراکزی در برخی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و باید فرآیندهای آن از مسیر قانونی طی شود.

آخرین اخبار